J
I
K
A
B
اخبار و رويدادها
1398/2/11
راه آهن براي توسعه حمل و نقل ريلي استان برنامه بلند مدت ارائه كند/ كاهش هشدار دهنده سهم حمل و نقلي ريلي استان در ارزش افزوده اقتصادي

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد گفت: اقدامات و برنامه فعلي راه آهن استان كوتاه مدت است و حداكثر تا چند سال بعد مي تواند به بهره برداري برسد و لازم است جايگاه اين صنعت در آينده توسعه استان تبيين شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان، سيد مجتبي حسيني پور در اولين جلسه كارگروه آمايش سرزمين، آمار، محيط زيست وتوسعه پايدار در سالجاري گفت: اينكه مي خواهيم در افق هاي بالاتر به كجا برسيم و سهم و نقش استان در بخش ريلي كشور كجاست هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

وي گفت: در حال حاضر ارتباط منسجم و تعريف شده بين حمل و نقل ريلي و ساير بخش هاي اقتصادي استان وجود ندارد و اين نقيصه جدي مي تواند در آينده نيز حادتر شود.

وي اظهار داشت: دستور كار اولين جلسه كارگروه آمايش را بحث زير بنايي و سرمايه گذاري در زمينه حمل و نقل و به ويژه حمل و نقل ريلي قرار داده ايم تا ضمن تغيير نگاه به اين موضوع و در نظر گرفتن توسعه ي پايدار به نتايج قابل قبولي در اين زمينه برسيم.

حسيني پور افزود: مبحث راه و حمل ونقل ريلي يكي از پيشران هاي مهم در توسعه بويژه توسعه اقتصادي وحتي توسعه اجتماعي ميباشد كه وظيفه ي همه اعضا و بخصوص مجموعه كارشناسي دستگاه هاي اجرايي است كه در اين موضوع منفعل نباشند و پيگيري لازم را بعمل آورند.

وي خاطرنشان ساخت: نگاه راه آهن به حمل و نقل ريلي در استان بدلايل اقتصادي عموما به سمت معدن است وموضوعات مسافرتي و تجاري كمتر مورد توجه قرارگرفته كه بايد اين نگاه را تغيير داد.

وي با بيان اينكه چشم اندازهاي حمل و نقل ريلي ايران در حال تغيير است افزود: كشورهاي آسياي مركزي مي خواهند به آبهاي آزاد دسترسي پيدا كنند كه اين ازجهت راه آهن شمال جنوب اهميت بيشتري خواهد يافت.

وي در ادامه گفت: مسير راه آهن يزد-شاهرود در توسعه اين هدف ميباشد كه با هماهنگي و درخواست چهار استان ديگر جلسات مشتركي براي وصل شدن اين مسير به راه آهن يزد- بافق در حال پيگيري است.

وي گفت: در موضوع سرمايه گذاري تا وقتي راه آهن و راه مناسب و درستي نباشد توسعه ي پايدار تحقق پيدا نميكند.

وي گفت: موضوع مهم ديگر عدم حضور شركت حمل و نقل ريلي در استان مي باشد و با اينكه براي سرمايه گذاري در اين راستا تشويق هاي خوبي صورت گرفته اما هنوز استقبال شايسته اي از اين موضوع به عمل نيامده است.

ايشان اظهار داشت: تكميل و به بهره برداري رسيدن راه آهن يزد- اقليد به جهت تاثيرات گسترده اقتصادي و اجتماعي و نقش پر رنگ آن در رفع عدم تعادل ها و توسعه پايدار استان مورد پيگيري جدي و ويژه استان مي باشد.

كاهش سهم راه آهن استان از ارزش افزوده اقتصادي در سالهاي اخير

معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد نيز در اين جلسه يكي از ويژگي هاي تاريخي استان يزد را مركزيت اين استان ذكر است.

محمد حميد فخرالدين گفت: يزد از سالهاي گذشته بر روي راه ادويه قرار داشته است و يكي از رازهاي دوام و ماندگاري يزد ارتباطات و  ايجاد مركزيت هاي حمل و نقلي بوده است.

وي در توضيح اين نكته افزود: يزد در حال حاضر داراي يك مركزيت جغرافيايي است و بلحاظ شبكه ريلي نيز داراي مركزيت مناسب در كشور است و وجود پنج راه ريلي در شهرستان بافق يك مركزيت دسترسي را براي استان و كشور ايجاد نموده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه ريزي افزود: استان يزد همچنين داراي يك مركزيت عملكردي است كه اين موضوع را مي توان از روي داده هاي حساب هاي ملي و منطقه اي و جداول ارزش افزوده اقتصادي مشاهده نمود.

فخرالدين گفت: از سال 1390 تا 1394 و بر اساس اخرين اطلاعات موجود استخراج شده از حساب هاي منطقه اي كشورسهم ارزش افزوده ريلي استان يزد از 16  درصد در سال 1390 به 10/1 درصد در سال 1394 كاهش يافته است.

وي گفت: اين امر روند نزولي سهم راه اهن استان يزد در توسعه استان را نشان مي دهد اين درحالي است كه سهم حمل و نقل جاده اي استان در اين مدت تقريبا دو برابر شده است.

وي گفت: اگر استان يزد مي خواهد روند توسعه خودش را داشته باشد لاجرم بايستي مركزيت هاي خودش را حفظ نمايد و از ظرفيت هاي طبيعي و انساني و فرصت هاي توسعه اي استفاده نمايد.

سهم 8 درصدي راه آهن يزد از خطوط ريلي كشور

معاون فني و زيربنايي اداره كل راه آهن يزد نيز  گزارشي از وضعيت احداث خطوط ريلي كشور و سهم استان يزد از آن ارائه كرد.

عليرضا سامعي گفت: سهم اداره كل راه آهن يزد از خطوط ريلي كشور حدود 8 درصد بوده كه اين مقادير شامل 875 كيلومتر خط اصلي، 142 كيلومتر خط فرعي مانوري و 65 كيلومتر خط صنعتي تجاري است.

وي با اشاره به وضعيت طرح هاي ريلي مرتبط با استان يزد گفت: طرح دو خطه بافق - زرين شهر به طول 497 كيلومتر حدود 75 درصد پيشرفت داشته است .

طرح احداث راه آهن رخش اقليد به طول 274 كيلومتر از سال 1391 شروع  و طبق برنامه مي بايست در سال 1394 به بهره برداري كامل برسد كه بنا به دلايلي در حال حاضر 55 درصد از طرح اجرا شده است.

وي افزود: در حال حاضر تعداد 8 طرح خطوط ريلي مرتبط با استان يزد نيز در دست مطالعه است.

 

 

 

 

 

 

 

1400/7/20 14:49:0
رئيس جمهور بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ را ابلاغ كرد
آمار بازديد
تعداد بازدید از سایت 1076194 تعداد بازدید از صفحه 1614 تعداد بازدید امروز صفحه 634
اطلاعات
نشاني: يزد - بلوار دانشجو - سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد

كدپستي:  13443 - 89167

شماره پيامك روابط عمومي: 6434 1000

پست الكترونيك روابط عمومي: pryazd@mporg.ir

تلفنخانه: 54-36241151-035

نمابر: 36241155-035
نظر سنجي
محتواي سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟



مشاهده نتایج
كليه حقوق اين سايت متعلق به سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد ميباشد
Powered by Tetis PORTAL