J
I
K
A
B
معرفي سازمان

 

تاريخچه شكل گيري و فعاليت سازمان برنامه و بودجه كشور :

الف -پيش از انقلاب
به منظور هماهنگ نمودن فعاليت‌هاي عمراني و لزوم تهيه برنامه‌هايي براي رشد اقتصادي و اجتماعي كشور در سال ۱۳۱۶ هجري شمسي شوراي اقتصادي تشكيل شد.
در ۱۷ فروردين سال ۱۳۲۵ به موجب تصويب‌نامه هيأت وزيران هيأتي به نام هيأت تهيه نقشه اصلاحي و عمراني كشور تشكيل شد. هيأت دولت پس از دريافت گزارشات ارائه شده از سوي اين هيأت در مرداد ماه سال ۱۳۲۵ تصويب كرد؛ براي رسيدگي به برنامه‌هاي ارائه شده از سوي وزارتخانه‌ها، هيأت جديدي به نام هيأت عالي برنامه تشكيل شود.
هيأت عالي برنامه در سال ۱۳۲۷ لايحه قانون برنامه هفت ساله عمراني كشور را تهيه و به مجلس وقت ارائه كرد. در اين لايحه براي نخستين بار با توجه به لزوم جلوگيري از ايجاد اصطكاك بين سازمان‌هايي كه عمليات مشابه انجام مي‌دهند از سويي و لزوم تحول اقتصادي كشور از سوي ديگر پيشنهاد ‌شد؛ اجراي برنامه از طريق همكاري بين دواير دولتي و سازمان‌هاي وابسته به دولت از يك طرف و سازماني خاص به نام سازمان برنامه از طرف ديگر انجام گيرد. به اين ترتيب در شهريور ماه ۱۳۲۷ اداره‌اي به نام اداره دفتر كل برنامه تأسيس شد كه بعداً اين اداره سازمان موقت برنامه ناميده ‌شد. در نهايت طبق قانون برنامه عمراني ايران، مصوب ۲۶ بهمن ۱۳۲۷ سازمان برنامه به وجود آمد.
از تكاليفي كه در برنامه اول براي سازمان جديد پيش‌بيني شده بود، تهيه برنامه تفصيلي و امكان‌سنجي اجراي طرح‌ها بود. 

نظام برنامه‌ريزي در برنامه سوم عمراني تحولاتي اساسي يافت كه مهم‌ترين آن به شرح زير بود:

-      دستگاه‌هاي اجرايي و وزارتخانه‌ها به طور مستقيم وارد فرآيند برنامه‌ريزي شدند. در مراحل اول، چارجوب كلي برنامه شامل هدف‌هاي كلان و تخصيص بخشي اعتبارات توسط معاونت اقتصادي سازمان برنامه تعيين شد و در مرحله بعدي برنامه‌هاي اجرايي بخش‌ها در كميته‌هاي بخشي تهيه گرديد.كميته‌هاي مزبور متشكل از نمايندگاني از معاونت اقتصادي سازمان برنامه و دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط بود. هدف از تشكيل اين كميته‌ها علاوه بر تسهيل فرآيند برنامه‌ريزي بخشي، گسترش و تعميم مفاهيم برنامه‌ريزي در سطح وزارتخانه‌ها بود.

- سازمان برنامه از حالت اجرايي خارج شد و اجراي طرح‌هاي عمراني به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها محول گرديد. سازمان فقط اجراي طرح‌هايي را كه در برنامه دوم بر عهده داشت ادامه داد.

- هيأت نظارت و شوراي عالي حذف و جاي آن را هيأت عالي برنامه و هيأت حسابرسي گرفتند.

- معاونت طرح‌ها و برنامه در سازمان برنامه كه مهم‌ترين وظيفه آن تهيه گزارش اقتصادي و ارزيابي طرح‌هاي در دست اجرا و سنجش اقتصادي آن‌ها بود، ايجاد شد.

- سازمان برنامه موظف شد در پايان شهريورماه هر سال گزارش اقتصادي سال جاري و نيز پيش‌بيني سال آينده را تهيه و به هيأت عالي برنامه ارايه كند.


با تصويب قانون برنامه و بودجه در ۱۵ اسفند ۱۳۵۱، سازمان برنامه به دليل انتقال وظيفه تهيه و تدوين تمامي بودجه به آن «سازمان برنامه و بودجه» ناميده ‌شد.


وظايف و اختيارات سازمان در زمينه برنامه‌ريزي، تنظيم بودجه و نظارت به قرار زير بود:

1- انجام مطالعات و بررسي‌هاي اقتصادي و اجتماعي به منظور برنامه‌ريزي و تنظيم بودجه و تهيه گزارش‌هاي اقتصادي و اجتماعي.

2- تهيه برنامه درازمدت با تبادل‌نظر با دستگاه‌هاي اجرايي و تسليم آن به شوراي اقتصاد.

3- تهيه برنامه عمراني پنج‌ساله طبق فصل چهارم اين قانون.

4- پيشنهاد خط‌مشي‌ها و سياست‌هاي مربوط به بودجه كل كشور به شوراي اقتصاد.

5- تهيه و تنظيم بودجه كل كشور.

6- نظارت مستمر بر اجراي برنامه‌ها و پيشرفت سالانه آنها طبق مفاد فصل نهم اين قانون.

7- هم‌آهنگ نمودن روش‌ها و برنامه‌هاي آماري كشور.

8- ارزشيابي كارآيي و عملكرد در دستگاه‌هاي اجرايي كشوري و گزارش آن به نخست‌وزير.

9- بررسي گزارش‌ها و مسائلي كه بايد در شوراي اقتصاد مطرح شود.


ب- پس از انقلاب

براساس مصوبه هشتاد و ششمين جلسه شوراي اداري (در تاريخ ۱۱/ ۱۲/ ۱۳۷۸)  به منظور تحقق مطلوب وظايف و اختيارات رئيس محترم جمهوري موضوع اصل ۱۲۶ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و تأمين يكپارچگي در مديريت كلان و فراهم كردن زمينه تحقق مطلوب برنامه توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي كشور با ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداري و استخدامي كشور، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور تشكيل شد و فعاليت‌هاي خود را از تير ماه سال ۱۳۷۹ آغاز كرد.

در سال ۱۳۸۶ شوراي عالي اداري در يكصد و سي و سومين جلسه خود، در راستاي تحقق چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ و سياست‌هاي كلي نظام و برنامه چهارم توسعه و به منظور حسن اجراي اصول ۶۰، ۱۲۴ و ۱۲۶ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اجراي مفاد ماده ۱۵۴ برنامه چهارم توسعه تصويب نمود:

(معاونت نظارت و هماهنگي بر سياست‌هاي اقتصادي و علمي معاون اول رئيس جمهور، معاونت هماهنگي و نظارت راهبردي نهاد رياست جمهور، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و مؤسسات وابسته آن، با تمام وظايف و اختيارات و مسئوليت‌ها و دارايي و تعهدات و اعتبارات و امكانات و نيروي انساني، ادغام و با عنوان دو معاونت به نام‌هاي «معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور» و «معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور) فعاليت مي‌كنند.

شورايعالي اداري در يكصد و شصت و هشتمين جلسه مورخ ۱۲/۹/۱۳۹۳ به منظور ايجاد وحدت مديريت و انسجام و يكپارچه‌سازي ساختار سازماني لازم در اجراي اصول ۱۲۶و ۱۲۴ قانون اساسي جمهوري اسلامي، با احياء و تشكيل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و استانها موافقت نمود.

شورايعالي اداري در يكصد و هفتاد و ششمين جلسه مورخ ۲/ ۵/ ۱۳۹۵با توجه به اختيارات اصل ۱۲۶ قانون اساسي، به منظور سازماندهي و انسجام بخشي به مأموريت‌ها و وظايف مربوط به حوزه‌هاي امور اداري و استخدامي و برنامه و بودجه تصويب نمود: وظايف رييس جمهور در امور برنامه و بودجه، در قالب سازمان برنامه و بودجه كشور توسط «معاون رييس جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه كشور» اداره گردد.

 

 

ج-وظايف و ماموريت هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد :

هماهنگي و راهبري نظام برنامه ريزي استان در چارچوب نظام برنامه ريزي كشور؛
بررسي ، تهيه و تدوين برنامه هاي توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي بلند مدت ، ميان مدت و كوتاه مدت استان؛
تهيه و تدوين طرح آمايش سرزميني استان در چارچوب ضوابط ملي آمايش كشور متناسب با ظرفيت ها و امكانات جغرافيايي استان؛
تهيه و تدوين برنامه هاي توسعه اي استان
بررسي ، تهيه و تدوين برنامه ها و سياستهاي اجرايي امور اشتغال و سرمايه گذاري در استان؛
توسعه و تجهيز منابع استاني با تاكيد بر حذف وابستگي به درآمدهاي نفت و گاز؛
تهيه و تنظيم ، توزيع ، ابلاغ ، مبادله موافقتنامه و تخصيص اعتبارات استان در چارچوب ضوابط ، بخشنامهها و دستورالعملهاي بودجه سنواتي؛
نظارت و ارزيابي برنامه و بودجه استان؛
نظارت بر اجراي طرحهاي تملك داراييهاي سرمايهاي استاني و ملي و گزارشگري از پيشرفت برنامه ها و ارزيابي آنها؛
بررسي و تعيين صلاحيت و رتبه بندي و ارزشيابي پيمانكاران ، مشاوران و كارشناسان استان و ارتقاء و تقويت ظرفيت كمي وكيفي آنها؛
راهبري امور توسعه مديريت و سرمايه انساني در سطح دستگاه هاي اجرايي استان؛
راهبري استقرار دولت الكترونيك ، چرخه بهره وري و نظام هاي نوين مديريتي در سطح استان؛ 
نظارت و ارزشيابي جامع مديريت عملكرد اعم از برنامه ها ، سياستها، فرايندها ، فعاليتها و پروژه ها در سطح استان
نظارت بر اجراي نظام فني و اجرايي ، تدوين ضوابط و معيارهاي فني، در سطح استان؛
راهبري و اجراي فعاليتهاي آماري در چارچوب نطام آماري كشور ، تهيه نقشه و ارائه اطلاعات مكاني استان؛
دبيرخانه شوراي برنامه ريزي و توسعه و شوراي فني استان؛
انجام وظايف مطرح در ماده 44 قانون الحاق تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت 
به منظور تمركز زدائي و افزايش اختيارات در جهت توسعه و عمران و توازن منطقه اي استان اقدامات زير صورت مي گيرد:
تهيه ، تدوين و نظارت بر بودجه هاي هزينهاي و تملك داراييهاي سرمايه اي؛
ابلاغ اعتبارات و همكاري در تخصيص بودجه هاي هزينه اي و تملك داراييهاي سرمايه اي بر اساس شاخص هاي موجود؛
همكاري در تخصيص اعتبارات استاني در اختيار استان با لحاظ وضعيت تحقق درآمدها، سياست ها و خط مشي هاي كلي ناظر بر بودجه عمومي دولت، كميته تخصيص اعتبارات استان با مسئوليت استاندار و عضويت سازمان مديريت و برنامه ريزي استان(دبير) و رئيس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان تشكيل ميشود؛
ابلاغ تخصيص اعتبارات بر اساس سقف تخصيص اعتبارات معين شده توسط كميته تخصيص اعتبار استاني؛ 
ظرفيت سازي جهت استفاده از ساز و كارهاي مشاركت عمومي غير دولتي در اجراي پروژه هاي استان.

روساي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد  پس از احياي سازمان :

 
            *حميد رضا نصيري زاده 1394-1396 

 

 
               *سيد مجتبي حسيني پور 1397-تاكنون

 

1399/7/23 9:53:36
ضرورت ثبت و بروز رساني اطلاعات كاركنان دستگاههاي اجرايي
آمار بازديد
تعداد بازدید از سایت 783915 تعداد بازدید از صفحه 233 تعداد بازدید امروز صفحه 1
اطلاعات
نشاني: يزد - بلوار دانشجو - سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد

كدپستي:  13443 - 89167

شماره پيامك روابط عمومي: 6434 1000

پست الكترونيك روابط عمومي: pryazd@mporg.ir

تلفنخانه: 54-36241151-035

نمابر: 36241155-035
نظر سنجي
محتواي سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟



مشاهده نتایج
كليه حقوق اين سايت متعلق به سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد ميباشد
Powered by Tetis PORTAL